Szlaki drogowe – szlak kanału elbląskiego

Szlak kanału elbląskiego w ujęciu drogowym to trasa 278 km, ale prawdziwy szlak to system kanałów, łączących kilka jezior i ważnych miejscowości portowych, będący realizacją wizji króla pruskiego – Fryderyka Wilhelma II – połączenia Prus Wschodnich z Bałtykiem poprzez Elbląg i Gdańsk. Wybudowano go w latach 1844-1860 według projektu Georga Jacoba Steenke, który jednocześnie był też jego realizatorem. Tak się składa, że w 2016 roku przypada 215 rocznica urodzin twórcy i realizatora kanału. Niebywałym osiągnięciem technicznym było pokonanie 99 metrowej różnicy poziomów, jaka występuje pomiędzy jeziorem Drużno a Jeziorem Pniewskim. Gdyby nie utrudnienia wynikające z takich przeszkód terenowych budowa kanału nie byłaby zbyt kosztownym przedsięwzięciem, a tak podobno jej koszt wyniósł 77 ton złota, co w porównaniu podobnych, niepowtarzalnych budowli z tego okresu daje koszt o 10% wyższy od kosztu budowy Wieży Eiffla. Znaczenie kanału dla rozwoju Ostródy i Iławy, jak i pozostałych terenów należących do Prus Wschodnich było ogromne. Dzisiaj kanał ma już znaczenie w zasadzie tylko turystyczne i historyczne. Co do pierwszego, to w sezonie turystycznym organizowane były systematyczne rejsy pomiędzy Ostródą i Elblągiem oraz Elblągiem i Ostródą. Od kilku lat prowadzony jest remont kanału i rejsy zostały ograniczone do Miłomłyna. W roku 2011 w drodze rozporządzenia Prezydenta RP fragment kanału Elbląskiego, znanego również jako Kanał Elbląsko-Ostródzki został uznany pomnikiem historii. Lista zabytków, na której znalazł się kanał, zawiera spis najwybitniejszych osiągnięć kultury i techniki o charakterze obiektów nieruchomych, mających szczególnie duże znaczenie dla dziejów kraju. Jeśli chodzi o samą nazwę kanału, to od 1844 do 1959 roku występował on w zapisach pod dwudziestoma różnymi nazwami. Większość z nich pochodzi z języka niemieckiego. Do dzisiaj najbardziej przyjęła się nazwa z 1949 roku Kanał Ostródzko-Elbląski, ale dla szlaku drogowego przyjęto bardziej okrojoną nazwę. Turystyczny drogowy szlak kanału elbląskiego przebiega trochę nietypowo, bo biegnie po pętli: Ostróda, Miłomłyn, Morąg, Małdyty, Pasłęk, Elbląg, Raczki Elbląskie, Jelonki, Drulity, Zalewo, Susz, Kisielice, Szymbark, Iława, Tynwałd, Boreczno, Miłomłyn, Ostróda. Jest na nim wiele zabytków z różnych czasów i z pewnością chętnie je poznacie.

Tags: